2006-06-25

Het vernieuwde derde jaars praktijkmoduul

Komende woensdag (28 juni) wordt aan aankomend derde jaars studenten het vernieuwde derde jaars praktijkmoduul gepresenteerd.
In dit moduul wordt de student regelmatig uitgedaagd zijn opgedane kennis te toetsen en aan te spreken.
Als integraal manager van een afdeling zal de student zeer nadrukkelijk empowered worden om het beste uit zichzelf te halen. Uitgangspunt is dat praktijkvragen bepalend en sturend zijn voor elke stap in het leerproces.
Persoonlijke leerdoelen, keuzes maken, kennis verzamelen en toepassen zijn in dit proces essentiele begrippen.
Door keuzes te maken neemt de student zelf verantwoordelijkheid en verbindt hij zich aan een probleem, een vraagstelling, een prestatie. Het antwoord, het resultaat, wordt voor hemzelf van belang.

In een portfolio verzamelt een cursist alles wat hij van belang vindt om te kunnen laten zien wat hij geleerd en bereikt heeft. Alles wat illustratief is voor geleverde prestaties en ontwikkeling kan in een portfolio worden bewaard. Het portfolio bevat dus ook aanvullend materiaal voor een beoordeling: het bevat het bewijsmateriaal.

De student staat afwisselend een week in de praktijk en een week in de theorie waarbij de theorie nadrukkelijk het praktijkdeel ondersteunt en aanvult.
Het leerproces wordt tenminste tweemaal per 14 dagen onderbroken door een gesprek met een panel (Raad van Bestuur), bedoelt om individueel en met collega-cursisten de balans op te maken, doelstellingen en resultaten te presenteren en vast te stellen waar iemand staat. Door te werken met logboeken en het portfolio kan de cursist leren verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces, kan hij een realistisch zelfbeeld ontwikkelen en zijn zelfstructurerend vermogen versterken.
Wij verwachten heel veel van deze opzet en hopen op deze wijze de leeromgeving nog dynamischer en uitdagender te kunnen maken.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

vreemd dat ik als aankomd derde jaars daar niks van af weet, zker communicatie foutje van de chn...

12:43 p.m.  

Een reactie posten

<< Home